Standardy kształcenia nauczycieli (2004)

Data ostatniej modyfikacji:
2018-08-26
Dokument normujący: 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r.w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2004 Nr 207, poz.2110) http://www.lex.pl/du-akt/-/akt/dz-u-2004-207-2110

Standardy kształcenia nauczycieli, określone w tym rozporządzeniu dotyczą studiów dziennych i podyplomowych rozpoczynających się w roku akademickim 2004/2005. Od roku 2012/13 obowiązują nowe standardy.

 

Skrót postanowień: 

Główne zmiany polegają na zniesieniu możliwości zdobywania kwalifikacji pedagogicznych przez osoby studiujące dany kierunek, niekoniecznie na specjalności nauczycielskiej oraz wprowadzeniu obowiązku kształcenia dwuzawodowego na studiach licencjackich. Licencjat daje uprawnienia do uczenia w szkołach podstawowych i gimnazjalnych. Wprowadza się jako przedmiot obowiązkowy emisję głosu i podstawy prawne zawodu nauczyciela. Obowiązuje poziom B2 znajomości języka obcego nowożytnego.

Kształcenie nauczycieli odbywa się w ramach specjalizacji nauczycielskiej w szkołach wyższych na studiach licencjackich, magisterskich lub podyplomowych. Oprócz wiedzy merytorycznej z zakresu danego kierunku studiów absolwent uzyskuje przygotowanie do nauczania danego przedmiotu.

Studia licencjackie specjalności nauczycielskiej są prowadzone w zakresie dwóch specjalizacji: głównej i dodatkowej.
Uzupełniające studia magisterskie i jednolite studia magisterskie są prowadzone w zakresie jednej albo specjalizacji.
Wybór drugiego przedmiotu specjalności nauczycielskiej jest uzależniony od decyzji uczelni.

Główna specjalność nauczycielska przygotowuje do nauczania przedmiotu odpowiadającego kierunkowi studiów.
Dodatkowa specjalność nauczycielska jest realizowana w zakresie zapewniającym merytoryczne przygotowanie do nauczania przedmiotu zgodnie z podstawą programową przez minimum 400 godzin. Jeżeli dodatkową specjalnością jest język obcy, absolwent powinien osiągnąć jego znajomość na poziomie C2 wg Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego.

Studia podyplomowe specjalności nauczycielskiej są prowadzone w następujących
zakresach:

  • przygotowania merytorycznego i dydaktycznego do nauczania przedmiotu (z wyjątkiem języka obcego),
  • przygotowania pedagogicznego i dydaktycznego do nauczania przedmiotu,
  • przygotowania do pracy w szkołach i ośrodkach specjalnych.

Specjalizacja nauczycielska realizowana w trakcie studiów licencjackich lub magisterskich (uzupełniających lub jednolitych) obejmuje:

  • kształcenie kierunkowe - przygotowujące merytorycznie z zakresu przedmiotu nauczania realizowane w ramach podstawowego kierunku studiów w taki sposób, aby absolwent nabył wiedzę i umiejętności odpowiednie do nauczania przedmiotu,
  • kształcenie nauczycielskie - przygotowujące do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzone w powiązaniu z kształceniem kierunkowym oraz praktykami pedagogicznymi,
  • praktyki pedagogiczne (psychologiczno-pedagogiczne i przedmiotowe) – służące nabyciu i rozwijaniu umiejętności zawodowych przez praktyczne zajęcia z uczniami, a także umożliwiające poznanie organizacji i funkcjonowania szkół i placówek, realizowane w powiązaniu z kształceniem nauczycielskim,
  • kształcenie w zakresie technologii informacyjnej – przygotowujące do posługiwania się technologią informacyjną, w tym do jej wykorzystywania w nauczaniu przedmiotu,
  • kształcenie w zakresie języka obcego – umożliwiające uzyskanie zaawansowanej znajomości języka.

Absolwent jednolitych studiów magisterskich w zakresie głównej specjalności powinien zrealizować przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne oraz z zakresu dydaktyki przedmiotowej w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin oraz praktykę pedagogiczną w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin (w tym 30 godzin praktyki psychologiczno-pedagogicznej).

Absolwent studiów licencjackich w zakresie specjalności dodatkowej powinien zrealizować przygotowanie merytoryczne w wymiarze minimum 400 godzin oraz w zakresie specjalności głównej i dodatkowej przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i z zakresu dydaktyk przedmiotowych w wymiarze nie mniejszym niż 330 godzin oraz praktykę pedagogiczną w wymiarze nie mniejszym niż 180 godzin (w tym 30 godzin praktyki psychologiczno-pedagogicznej).

Absolwent studiów wyższych powinien posiadać zaawansowaną znajomość języka obcego odpowiadającą poziomowi biegłości B2 wg Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego.
Kształcenie w zakresie języka obcego na studiach magisterskich obejmuje ponadto posługiwanie się terminologią specjalistyczną z zakresu kierunku studiów.

Absolwent studiów specjalizacji nauczycielskiej powinien być przygotowany do posługiwania się technologią informacyjną, w tym do jej wykorzystywania w nauczaniu przedmiotu. Przygotowanie to powinno obejmować wiedzę i umiejętności z następujących zakresów:

  • podstawy posługiwania się terminologią, sprzętem , oprogramowaniem i metodami technologii informacyjnej,
  • technologia informacyjna jako składnik warsztatu pracy nauczyciela,
  • rola i wykorzystanie technologii informacyjnej w dziedzinie właściwej dla nauczanego przedmiotu,
  • aspekty humanistyczne, etyczno-prawne i społeczne w dostępie i korzystaniu z technologii informacyjnej.

   

Powrót na górę strony