Kompetencje rady pedagogicznej

Data ostatniej modyfikacji:
2018-08-31
Dokument normujący: 

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 i 949) – art. 47 ust 1 pkt 5,  http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000059 

Ustawa z 7 IX 1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm., tekst jednolity) http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19910950425&type=3

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. 2017. poz.60)
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000060 

Ustawa z 26 I 1982 "Karta Nauczyciela" (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19)  
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19820030019 

 

Skrót postanowień: 
  • Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, w skład którego wchodzą: dyrektor szkoły, wszyscy zatrudnieni w szkole nauczyciele oraz pracownicy innych zakładów pełniący funkcję instruktorów i prowadzący pracę wychowawczą, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie.
  • Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły lub placówki.
  • Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu zajęć rocznych lub w miarę potrzeb. Zebrania te są protokołowane.
  • Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu nadzorującego, dyrektora szkoły, rady rodziców lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
  • W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
  • Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
  • Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  • W ramach kompetencji stanowiących rada podejmuje decyzje w formie uchwał związane z funkcjonowaniem placówki, nauczaniem i wychowywaniem oraz opieką nad uczniami. Uchwały te są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady.
  • Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia o tym organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

Kompetencje stanowiące rady pedagogicznej:

  • zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki, 
  • podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
  • podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki oraz radę rodziców,
  • ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki, 
  • podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów ucznia objętego obowiązkiem nauki,
  • ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
  • ustalanie regulaminu działalności rady pedagogicznej,
  • przygotowanie projektu statutu szkoły i jego zmian (do zatwierdzenia przez radę szkoły) lub uchwalenia statutu i jego zmian gdy w szkole nie ma rady szkoły,
  • zatwierdzanie kandydatury ucznia do wniosku o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów (w przypadku gdy nie ma rady szkoły),
  • przedstawienie kuratorowi oświaty wniosku o przy-znanie uczniowi stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
  • uchwalanie programu wychowawczego-profilaktycznego (w przypadku gdy nie ma rady rodziców), 
  • zgoda na utworzenie oddziału międzynarodowego lub jej cofnięcie,
  • decyzja o przedłużeniu okresu nauki uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność po uzyskaniu opinii zespołu, z której wynika potrzeba przedłużenia uczniowi okresu nauki, w szczególności z powodu znacznych trudności w opanowaniu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz po zasięgnięciu opinii rodziców,
  • ustalenie warunków przeprowadzenia sprawdzianu uzdolnień kierunkowych wymagających od ucznia szczególnych indywidualnych predyspozycji do szkoły ponadpodstawowej, 
  • ustalenie warunków przeprowadzenia sprawdzianu uzdolnień kierunkowych w zawodzie wymagających od ucznia szczególnych indywidualnych predyspozycji do szkoły branżowej II stopnia lub do szkoły policealnej,
  • ustalenie warunków przeprowadzenia sprawdzianu predyspozycji językowych do klasy I oddziału międzynarodowego w publicznej szkole ogólnokształcącej, do klasy I publicznej szkoły ponadpodstawowej dwujęzycznej lub oddziału dwujęzycznego w publicznej szkole ponadpodstawowej ogólnodostępnej oraz do klasy wstępnej publicznej szkoły ponadpodstawowej dwujęzycznej lub oddziału dwujęzycznego w publicznej szkole ponadpodstawowej ogólnodostępnej.
  • ustalenie warunków sprawdzianu w szkole policealnej dla dorosłych sprawdzianu uzdolnień lub predyspozycji przydatnych w danym zawodzie,
  • ustalenie warunków badania uzdolnień kierunkowych na zajęcia rozwijające uzdolnienia w publicznej placówce oświatowo-wychowawczej,
  • ustalanie warunków sprawdzianu predyspozycji językowych dla uczniów kandydujących o przyjęcie do oddziału dwujęzycznego klasy VII ośmioletniej szkoły podstawowej,
  • decyzja o skróceniu okresu nauki posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, uczęszczającemu do branżowej szkoły I stopnia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym lub młodzieżowym ośrodku socjoterapii po uzyskaniu opinii zespołu, z której wynika potrzeba skrócenia uczniowi okresu nauki, a poziom osiągnięć ucznia rokuje opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia i efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach, w ciągu dwóch lat oraz po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia.

Kompetencje opiniodawcze rady pedagogicznej:

  • organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi,
  • projekt planu finansowego szkoły lub placówki, 
  • propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  • wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
  • wnioski dyrektora w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki,
  • wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania lub kuratora oświaty (z wyłączeniem wniosku na nagrodę dla dyrektora), 
  • propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  • programy zaproponowane przez nauczycieli z zakresu kształcenia ogólnego oraz doradztwa zawodowego przed dopuszczeniem do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły,
  • opiniowanie organizacji dodatkowych zajęć dla których nie została ustalona podstawa progra-mowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony,
  • opiniowanie organizacji dodatkowych zajęć z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
  • propozycje zajęć wychowania fizycznego do wyboru przez uczniów,
  • opiniowanie zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne,
  • opiniowanie materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym,
  • program wychowawczo-profilaktyczny,
  • opiniowanie ustalania przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym w 4-letnim liceum ogólnokształcącym lub technikum, z których uczeń wybiera 2 przedmioty (gdy w szkole nie ma rady szkoły)oraz w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych, z których słuchacz wybiera 2 przedmioty,
  • opinia w sprawie zezwolenia na indywidualny program nauki lub indywidulany tok nauki,
  • opiniowanie wniosku nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej albo wniosku rodziców lub pełnoletniego ucznia przedstawionego przez dyrektora szkoły o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dla ucznia nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej),
  • zgoda (na wniosek innych organów szkoły) na wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju,opinia w sprawie wzoru jednolitego stroju oraz określenia sytuacji, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga jednolitego stroju,
  • zgoda rady pedagogicznej szkoły niepublicznej o uznanie szkoły za eksperymentalną,
  • połączenie zimowej przerwy świątecznej z feriami zimowymi w szkołach specjalnych, przy których zorganizowany jest internat oraz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
  • prowadzenie w szkołach podstawowych o współczynniku zmianowości co najmniej 2 zajęć przez pięć lub sześć dni w tygodniu przez cały rok szkolny albo stosować – w zależności od pory roku – przemienny system organizacji tygodnia pracy a w innych szkołach organizacji tygodnia pracy we własnym zakresie,
  • ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
  • powierzenie lub odwołanie stanowiska wicedyrektora szkoły lub innego stanowiska kierowniczego,
  • powierzenie stanowiska dyrektora szkoły, jeżeli nie wyłoniono kandydata w drodze konkursu albo do konkursu nikt się nie zgłosił,
  • opinia w sprawie ustalenia oceny pracy dyrektora szkoły (gdy nie ma rady szkoły),
  • zgłaszanie kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli pierwszej instancji oraz członków odwoławczej komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli.

Ponadto rada pedagogiczna m.in.:

  • może wystąpić z wnioskiem o odwołanie ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole,
  • wybiera swoich delegatów do rady szkoły i przedstawiciela do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora szkoły,
  • wybiera przedstawiciela rady pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy.
  • wykonuje zadania rady szkoły lub rady rodziców w przypadku gdy nie ma w szkole tych organów. 

 Szczegółowe kompetencje rady pedagogicznej określone są w statucie szkoły.

 

Powrót na górę strony