Marsha Jean Falco - genetyk, treserka psów, ratownik górski, projektantka gier
999 Games
Wydawca polski:
G3 Sp. z o.o. Spółka komandytowa
pl. Niepodleglości 1, 62-510 Konin
tel. 63 245 75 18
e-mail: sk@g3poland.com
http://www.g3poland.com
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
planszóweczka.pl
(DH Astra stoisko nr 144 na I piętrze)
ul. Horbaczewskiego 4-6
54-130 Wrocław
tel. 792 301 796
http://www.planszoweczka.pl/
Historia powstania gry karcianej Set jest niezwykła. Jej autorka - Marsha Falco - pracowała w latach 70. XX wieku jako genetyk na Uniwersytecie w Cambridge (USA), gdzie prowadziła badania nad epilepsją wśród owczarków niemieckich. Aby porównywać psie geny i chromosomy, tworzyła dla każdego osobnika kartę zawierającą zakodowane symbolicznie informacje. Na marginesie tych badań powstała gra Set, którą Marsha doskonaliła przez wiele lat podczas rozgrywek w gronie rodziny i przyjaciół. Opublikowała ją ostatecznie w roku 1990. W 2008 roku powstała wersja Seta w postaci gry planszowej dla 2-4 graczy, tzw. Set Cubed.
Talia seta liczy 81 kart. Na każdej znajduje się symbol o określonych parametrach: kolor (czerwony, zielony, niebieski), liczba sztuk (1, 2, 3), kształt (owal, romb, fala), wypełnienie (pełne, częściowe lub jego brak).
Celem gry jest jak najszybsze wyszukiwanie trójek kart o określonych cechach. Taki zestaw nazywa się setem. Gracz, który prawidłowo wskaże seta, zabiera go, a za każdy popełniony błąd oddaje jedną z posiadanych kart. Zwycięża ten, kto po zakończeniu rozgrywki będzie miał najwięcej kart.
Jest to typowa gra rozwijająca refleks, spostrzegawczość i umiejętność skupiania uwagi. Uczy analizowania i porównywania. A wszystko to odbywa się pod presją czasu. Rozgrywka jest szybka, dynamiczna i budzi wiele emocji z uwagi na fakt, że wszyscy grają równocześnie, a grać może nawet 20 osób.
Set został wyróżniony natępującymi nagrodami:
- rok??? - Najlepsza Gra w USA (wybór rodziców),
- 1991 - najlepsza piątka gier stowarzyszenia MENSA
- Na każdej karcie znajdują się symbole posiadające następujace cechy: kolor, kształt, liczba elementów i wypełnienie.
- Celem rozgrywki jest jak najszybsze znalezienie setów. Wybierając dowolne trzy karty z puli i analizując je pod kątem tylko jednej cechy, mamy trzy możliwości: dana cecha na wszystkich trzech kartach jest jednakowa, jest taka sama tylko na dwóch kartach lub na każdej karcie jest inna. Setem są takie trzy karty, które spełniają pierwszy lub trzeci z wymienionych warunków dla każdej z czterech cech. Posługując się językiem logiki matematycznej, można powiedzieć, że szukamy takiej trójki kart, dla których koniunkcja czterech alternatyw (po jednej dla każdej cechy) „dana cecha jest na każdej karcie taka sama lub dana cecha jest na każdej karcie inna” jest zdaniem prawdziwym.
- Przed rozpoczęciem rozgrywki karty tasujemy i wykładamy 12 z nich odkrytych w trzech rzędach po 4 karty w każdym. Resztę kładziemy na stole w zakrytym stosie.
- Wtedy wszyscy gracze równocześnie jak najszybciej starają się odszukać sety. Bywa, że ta sama karta została wypatrzona przez różnych graczy. Wtedy decyduje to, kto pierwszy wskazał zawierającego ją seta.
- Jesli wskazane karty nie tworzą seta, gracz, który je wybrał, oddaje jedną z wcześniej zebranych kart na spód stosu.
- W sytuacji gdy wśród 12 wyłożonych kart nie ma seta, albo przez długi czas nikt nie umie żadnego znaleźć, na stół wykłada się kolejne trzy karty. Po zebraniu wszystkich setów przez graczy, pula kart na stole jest znowu uzupełniana do 12.
- Gra kończy się, gdy wyłożymy wszystkie karty i nie będzie już można wybrać żadnego seta.
- Gracz, który zebrał najwięcej kart, wygrywa.
- Młodszym dzieciom można zaproponować łatwiejszy wariant - grę 27 kartami z jedną cechą wspólną, np. kolorem.