Blaise Muller - francuski artysta plastyk i projektant gier urodzony w 1948 roku w Szwajcarii, wcześniej planował studia matematyczne lub medyczne, zachował pasję do nauk ścisłych i przyrodniczych
Dystrybutor w Polsce:
G3 Sp. z o.o. Spółka komandytowa
pl. Niepodleglości 1, 62-510 Konin
tel. 63 245 75 18
e-mail: sk@g3poland.com
http://www.g3poland.com
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
planszóweczka.pl
(DH Astra stoisko nr 144 na I piętrze)
ul. Horbaczewskiego 4-6
54-130 Wrocław
tel. 792 301 796
http://www.planszoweczka.pl/
To wciągającą gra logiczna przypominającą trochę "kółko i krzyżyk" w wersji 4×4, ale zdecydowanie mniej zdeterminowana i zdecydowanie bardziej zaskakująca. Kwadratowa drewniana plansza składa się z 16 pól, na których gracze na przemian ustawiają po jednej wybranej przez przeciwnika figurze. Wszystkie są wykonane w drewna, ale każda posiada cztery charakterystyczne cechy: kolor (może być jasna lub ciemna), przekrój (może być okrągły lub kwadratowy), wielkość (wysoka lub niska) i fakturę (może być z otworem lub bez).
Wygrywa ten, kto ustawi rząd z czterech figur posiadających przynajmniej jedną cechę wspólną i dodatkowo ogłosi to, krzycząc Quarto!
Zazwyczaj w grach o tym, jakim pionem wykonujemy nasz ruch, decydujemy sami, a nie przeciwnik. To dlatego rozgrywka Quatro staje się bardziej emocjonująca i niejednokrotnie może zaskoczyć. Liczy się w niej spostrzegawczość, zdolność przewidywania ruchów przeciwnika, a także umiejętne wykorzystywanie popełnionych przez niego błędów. Proste do opanowania zasady i szybka rozgrywka sprawiają, że Quatro jest doskonałą propozycją do wykorzystania w gronie rodzinnym lub towarzyskim.
1992 - Toy Oscar w Paryżu
1992 - Gra Roku w Brukseli
1993 - Gra Roku w Niemczech, Holandii i we Włoszech
1993 - Mensa Select Top 5 Best Games w USA
2004 - Gra Roku w Finlandii
2004 - Parent’s Choice Top 25 Games w USA
- Na początku figury ustawiamy obok planszy i w sposób losowy ustalamy rozpoczynającego grę.
- Pierwszy gracz wybiera jedną z 16 figur i przekazuje ją przeciwnikowi, który umieszcza ją w dowolnym polu planszy. Następnie wybiera jedną z pozostałych figur poza planszą i przekazuje przeciwnikowi, który również umieszcza ją na pustym polu planszy, itd.
- Celem gry jest stworzenie w swoim ruchu na planszy rzędu czterech figur, które łączy przynajmniej jedna wspólna cecha.
- Uformowany rząd może przebiegać poziomo, pionowo lub po przekątnej planszy.
- Wygrywa gracz, który w swoim ruchu dopełni rząd złożony z 4 figur ze wspólną cechą i krzyknie Ouarto! Jeżeli tego nie spostrzeże i przekaże kolejną figurę przeciwnikowi, ten może krzyknąć Quarto i wskazać uformowany już rząd, co jest równoznaczne z jego wygraną.
- Gra kończy się remisem, gdy wszystkie figury znajdą się na planszy i żaden z graczy nie krzyknie Quarto!.
Grę można zmodyfikować na kilka sposobów. W celu zdynamizowania rozgrywki można ograniczyć czas wykonania ruchu do 30 sekund. Dla młodszych lub początkujących graczy w grze można brać pod uwagę tylko dwie lub trzy cechy figur, np. tylko kolor i wielkość. W wersji dla zaawansowanych można zmodyfikować cel gry jako uformowanie kwadratu z 4 figur, które mają przynajmniej jedną wspólną cechę.