Pędzące żółwie

Data ostatniej modyfikacji:
2015-10-7
Autor recenzji: 
Ewa Karolczak
Autor gry: 

Reiner Knizia - niemiecki projektant gier planszowych, jeden z najbardziej cenionych w branży, z wykształcenia matematyk (studia i doktorat w Ulm)

 

Wydawca: 

Egmont Polska Sp. z o. o.
ul. Dzielna 60, 01-029 Warszawa
tel. 22 838 41 00, faks: 22 838 42 00
e-mail: poczta@egmont.pl
http://www.egmont.pl

 

Dystrybutor: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

planszóweczka.pl
(DH Astra stoisko nr 144 na I piętrze)
ul. Horbaczewskiego 4-6
54-130 Wrocław
tel. 792 301 796
http://www.planszoweczka.pl/

 

Typ gry: 
strategiczna
Typ gry: 
losowa
Wiek graczy: 
5+
Liczba graczy: 
2-5
Średni czas rozgrywki: 
20 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
1

Sympatyczne zwierzątka podjęły wyścig, by dotrzeć do grządki z sałatą. Zanim jednak zaczną się nią delektować powinny pokonać rywali, a w tym celu muszą gimnastykować umysł, by wymyślić najlepszy i najszybszy sposób przemieszczania się po planszy.

Pierwszy raz zetknęłam się z tą grą, kiedy zobaczyłam rozemocjonowaną rodzinę pochylającą się nad rozłożoną planszą. Dziecko w wieku przedszkolnym, drugie – wczesnoszkolnym i rodzice z wypiekami na twarzy ścigali się, by jak najszybciej dotrzeć do upragnionej przez żółwie sałaty.

W kartonowym pudełku znajduje się 5 drewnianych pionków - figurek żółwi - w różnych kolorach, 10-polowa plansza, 5 kartoników z żółwiami, 52 karty ruchu i instrukcja. Na początku rozgrywki gracze ustawiają wszystkie pionki na starcie i losują kolor żółwia, którego mają doprowadzić do mety - grządki z sałatą. Ta informacja jest trzymana w tajemnicy przed pozostałymi do końca gry. Do poruszania figurek służą karty ruchu.

 

Mimo grafiki rodem z kreskówki, gra nie jest infantylna. Wzbudza natomiast wiele emocji, gdyż do końca nie wiadomo, czy przemieszczany przez nas żółw nie należy przypadkiem do naszego rywala, czy dobierając karty, wylosujemy taką, która pozwoli nam przesunąć naszego podopiecznego, czy będziemy musieli skorzystać z pomocy innych żółwi. W czasie gry, analizując wnikliwie ruchy i zachowanie przeciwników, można czasami domyślić się, jakimi żółwiami poruszają.  Każda rozgrywka wymaga obmyślenia strategii, jak, mimo otrzymania niekorzystnych kart ruchu, sprawić, by nasz żółw trafił na grządkę z sałatą jako pierwszy.

Gra kształci umiejętności logicznego i strategicznego myślenia, przewidywania ruchów przeciwników i rozwija kreatywność. Sprawdzi się nie tylko jako gra rodzinna, zagrać w nią można w świetlicy, na zajęciach dodatkowych i na kółkach matematycznych, a także w gronie niekoniecznie młodocianych przyjaciół.

Historia: 

Gra została wyróżniona m.in. następującymi nagrodami:

  • 2009 - Gran Prix Mensa - Polska
  • 2008 - Najlepsza Gra VII Festiwalu "Pionek" w Gliwicach
  • 2007 - Najlepsza Gra Planszowa w Niemczech
  • 2005 - Najlepsza Dziecięca Gra Planszowa w Czechach
  • 2005 - Najlepsza Dziecięca Gra Planszowa we Francji

 

 

Skrót reguł gry: 
  • Każdy gracz otrzymuje 5 kart ruchu. Pozostałe kładzie się na środku stołu w zakrytym stosie.
  • Wszystkie piony-żółwie ustawia się na polach startowych. Następuje losowanie kolorów pionków, ale jego wynik nie jest ujawniany.
  • Gracze kolejno wykładają karty i zgodnie z ich symboliką przesuwają żółwie po planszy.

  • Na kartach znajduje się rysunek żółwia w jednym z pięciu kolorów lub żółwia tęczowego, co określa, którym pionkiem należy wykonać ruch (żółw tęczowy oznacza wolny wybór pionka) oraz symbole ruchu: jeden lub dwa plusy, minus albo jedna lub dwie strzałki. Plus oznacza ruch do przodu, minus - ruch do tyłu, a strzałka pozwala przesunąć żółwia znajdującego się najbliżej startu.

  • Może się zdarzyć, że pole, na które chcemy postawić zagrywanego żółwia, jest zajęte.  W takim wypadku kładziemy go na plecach żółwia już tam stojącego. Jeśli żółw, który ma wykonać ruch, ma na plecach inne żółwie, zabiera je ze sobą.

  • Wygrywa gracz, którego zwierzak pierwszy dotrze do mety - grządki z sałatą. Jeśli w tym samym ruchu metę pokona kilka żółwi, można ustalić dwie opcje zwycięstwa: wygrywa żółw, który jest w stosie najniżej lub ten, który jest najwyżej.

 

Powrót na górę strony