Thierry Denoual - amerykański projektant gier, współzałożyciel firmy Blue Orange produkującej gry planszowe
Przedstawiciel w Polsce:
G3 Sp. z o.o. Spółka komandytowa
pl. Niepodległości 1, 62-510 Konin
tel. 63 245 75 18
e-mail: sk@g3poland.com
http://www.g3poland.com
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
planszóweczka.pl
(DH Astra stoisko nr 144 na I piętrze)
ul. Horbaczewskiego 4-6
54-130 Wrocław
tel. 792 301 796
http://www.planszoweczka.pl/
Czy ktoś jeszcze pamięta rosyjską matrioszkę - drewnianą, ręcznie malowaną, wydrążoną kukiełkę, w środku której znajduje się kolejna, a w niej jeszcze jedna? Tę właśnie zabawkę przypominają pionki Gobbleta - popularnej gry logicznej . Oprócz nich w solidnym kartonowym pudełku znajduje się okrągła, drewniana plansza, na której wyżłobiono 16 okrągłych pól tworzących kwadrat 4×4. Jeden gracz używa jasnych, a drugi ciemnych pionków wykonanych z drewna zwanych 'gobletami' (tzn. połykaczami). Komplet dla każdego gracza zawiera ich 12 (po 3 sztuki w każdym z 4 rozmiarów).
Celem gry jest (podobnie jak w klasycznej grze w kółko i krzyżyk 4×4) ustawienie czterech swoich pionków w jednej linii: pionowo, poziomo lub na ukos, jednak podczas rozgrywki większe goblety zakrywają mniejsze i trzeba mocno wysilać pamięć, aby nie dać się zaskoczyć rozwojowi wypadków. Po skończonej rozgrywce pionki można wygodnie schować w płóciennym woreczku.
Gra rozwija wiele umiejętności podstawowych i złożonych, m.in.:
- rozpoznawanie kolorów i położenia w przestrzeni,
- koordynację oko-ręka,
- koncentrację i zmysł obserwacji,
- pamięć,
- myślenie abstrakcyjne, analityczne i strategiczne,
- podejmowanie ryzykownych decyzji.
Gra została wyróżniona m. in. następującymi nagrodami:
2002 - Dr Toy Best Games, Dr Toy Best Vacation Children Product
2003 - Oppenheim Toy Portfolio (złoty i platynowy medal)
2004 - Dr. Toy Smart Play Award
2009 - Parents'Choice Award, Major Fun Award (kategorie: Thinking oraz Kids), Best Toy Award (złoty i platynowy medal)
2010 - Sceau d’Excellence
- Każdy z graczy wybiera kolor pionków, którymi będzie grał i ustawia swoje goblety w trzech stosach po 4 pionki, chowając mniejszy w większym.
- Gracze wykonują ruchy na zmianę. W swojej turze gracz musi umieścić gobleta ze stosu na planszy lub przestawić gobleta już stojącego na planszy.
- Jeśli gracz zagrywa gobletem ze stosu, musi go wziąć z wierzchu jednego ze stosów i umieścić na pustym polu planszy, chyba że przeciwnik ma już umieszczone w jednym rzędzie swoje trzy goblety. Wtedy dokładanym ze stosu większym pionkiem można połknąć jeden z mniejszych pionków przeciwnika z tego rzędu.
- Goblety z planszy mogą zostać przestawione na inne pole, nawet jeśli nie wszystkie pionki gracza zostały umieszczone na planszy. Goblet może zostać przestawiony na puste pole lub na pole zajęte przez mniejszy pionek (połykając go). Można połykać pionki własne lub przeciwnika.
- Raz umieszczone na planszy goblety nie mogą zostać z niej zdjęte.
- Wygrywa gracz, który jako pierwszy umieści swoje cztery goblety w jednym rzędzie pionowo, poziomo lub na ukos.
- Jeśli gracz dotknie gobleta stojącego na planszy, musi wykonać nim ruch.
- Jeśli wykonując ruch, gracz odsłoni jeden z pionków przeciwnika i w ten sposób odkryje jego zwycięski rząd czterech pionków, przegrywa, chyba że może „wchłonąć” trzymanym w dłoni gobletem inny pionek w tym rzędzie.
Modyfikacje:
- Można wprowadzić ograniczenie czasowe na wykonanie ruchu.