Piatnik
dystrybutor w Polsce - Klukowski-Wilczyńscy s.c.
tel./fax: 22 6423457, 22 6439602
e-mail: info@piatnik.pl
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
Gra rozwija spostrzegawczość, wyobraźnię refleks i logiczne myślenie. Mimo swojej prostoty (składa się z 5 patyczków i 55 kart) niesamowicie wciąga i daje wiele satysfakcji. Nazwa gry po angielsku oznacza cyfrę, a w grze chodzi o to, by używając patyczków, tworzyć figury w podobny sposób, jak na siedmioznakowym polu wyświetlacza kalkulatorowego zapisywane są cyfry. Pierwszy wzór odtwarzamy z karty, a w następnych ruchach gracze szukają wśród swoich kart takich znaków, które mogą ułożyć z poprzedniego, zmieniając położenie tylko jednego patyczka.
Grę można wykorzystać na kółku matematycznym do wprowadzania lub ćwiczenia pojęcia symetrii osiowej, środkowej i obrotowej.
- Gra posiada kilka wariantów uzależnionych od liczby graczy. W zależności od wariantu celem gry jest pozbycie się wszystkich kart lub posiadanie najmniejszej liczby kart ze wszystkich grających.
- Grę rozpoczyna wyłożenie jednej karty na środek stołu i ułożenie z patyczków przedstawionego na niej wzoru.
- Z pozostałych kart każdy z graczy otrzymuje po 5, a resztę układamy w zakrytym stosie. Gracze trzymają katy tak, by inni ich nie widzieli.
- Grę rozpoczyna np. najmłodszy z graczy, a potem ruchy wykonywane są kolejno w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
- W swojej turze gracz przekłada jeden patyczek tak, aby przynajmniej jednym końcem dotykał on co najmniej jednego z pozostałych patyczków oraz by uzyskać układ pokazany na jednej z posiadanych przez niego kart.
Digit standard
- Jeśli gracz wykonał ruch poprawnie, może odłożyć zużytą kartę do pudełka. Wzór jest ułożony prawidłowo, jeśli jest identyczny z pokazanym na karcie z dokładnością do symetrii osiowej, środkowej lub obrotowej.
- Jeśli gracz nie może ułożyć wzoru z karty, musi przełożyć jeden patyczek. Wtedy inny z graczy może go uratować i wyłożyć swoją kartę, do której ten wzór pasuje (odkłada ją do pudełka, a gracz, którego tura trwa nie jest karany), w przeciwnym razie gracz dobiera nową kartę ze stosu.
- Gra kończy się w chwili, gdy jeden z graczy pozbędzie się wszystkich kart. Pozostali otrzymują tyle punktów karnych, ile kart zostało im na końcu gry.
- Jeśli gracze rozgrywają kilka partii, zwycięzcą zostaje osoba z najmniejszą sumą punktów karnych.
Digit plus
- Wariant ten przypomina poprzedni z tą różnicą, że po ułożeniu wzoru gracz nie tylko pozbywa się karty, ale zyskuje prawo do kolejnego ruchu. Po zakończeniu swojej kolejki dobiera karty ze stosu (o ile jeszcze są) tak, by mieć ich znowu 5.
- Odłożone karty gracze zbierają przez sobą i na koniec rozgrywki za każdą z nich dolicza się punkt dodatni.
- Po rozegraniu umówionej wcześniej liczby partii, gracze podliczają swoje punkty i zwycięża ten, kto ma ich najwięcej.
Digit pasjans
- Jest to jednoosobowa wersja gry. Gracz tasuje karty i układa przed sobą 5 odkrytych.
- Po ułożeniu jednego ze wzorów, gracz odkłada kartę do pudełka i dobiera kolejną ze stosu.
- Jeśli gracz nie może ułożyć żadnego wzoru, otrzymuje punkt karny i dobiera dodatkową kartę ze stosu.
- Gra kończy się, gdy pula kart w stosie się wyczerpie, a gracz nie może już wykonać ruchu lub pozbył sie kart. Wtedy podlicza punkty i uzyskuje ocenę według następującego schematu:
(-5) - 0 - doskonale
(-10) - (-6) - bardzo dobrze
(-15) - (-11) - dobrze
(-20) - (-16) - dostatecznie
poniżej (-20) - musisz jeszcze poćwiczyć!
Digit otwarty
- To nic innego, jak gra w otwarte karty. W ten sposób można zmodyfikować Digit standard lub Digit plus. Grę można dodatkowo utrudnić, wprowadzając ograniczenie czasowe na wykonanie ruchu, np. do 30 sekund.
Posiadane karty warto (o ile to możliwe) ułożyć w ciąg wzorów różniących się położeniem jednego patyczka. Ułatwi to wykonywanie kolejnych ruchów w wersjach Digit plus i Digit otwarty.