3, 2, 1... Start

Data ostatniej modyfikacji:
2015-10-7
Autor recenzji: 
Renata Boszko
nauczycielka matematyki
Autor gry: 

Adam Kałuża (ps. Folko) - znany w kraju u na świecie polski projektant wielu gier planszowych (zwany polskim Knizią), redaktor portali i czasopism poświęconych grom planszowym

 

Wydawca: 

Egmont Polska Sp. z o. o.
ul. Dzielna 60,
01-029 Warszawa
tel. 22 838 41 00, faks: 22 838 42 00
e-mail: poczta@egmont.pl
http://www.egmont.pl

 

Dystrybutor: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

 

Typ gry: 
strategiczna
Wiek graczy: 
8+
Liczba graczy: 
2-5
Średni czas rozgrywki: 
20 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
1

To gra naśladująca wyścig samochodowy, jednak aby w nim zwyciężyć nie wystarczą umiejętności Roberta Kubicy. Sukces zapewnia sprawność rachunkowa w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie do 20, spostrzegawczość i odpowiednia strategia. Tematyka gry jest atrakcyjna dla dzieci, a uczniów o słabej biegłości rachunkowej mobilizuje do jej rozwijania. Chociaż zakres rachunków jest nieduży, gra wcale nie jest banalna i może być emocjonująca także dla dorosłych, gdyż wymaga skupienia, ciągłego liczenia w pamięci i analizowania kolejnych posunięć.

W kolorowym pudełku znajduje się 20 samochodów po 4 w każdym z 5 kolorów, 24 dwustronne kartoniki z trasą wyścigu i 66 kart ruchu. Gra ma dwa warianty z określoną dolną granicą wieku: łatwiejszy - dla dzieci od 8 lat i trudniejszy – dla tych od lat 12. Różnią się one rodzajem trasy wyścigu (asfaltowa z liczbami od 6 do 11 przeznaczona dla młodszych graczy oraz piaszczysta z liczbami od 7 do 16 dla starszych).

Gracze posiadają po 4 samochody, którymi poruszają się po 4 trasach wspólnych dla wszystkich. Wszystkie trasy ułożone są z 6 płytek. O tym, jak szybko i iloma samochodami na raz będą się poruszali, decydują karty ruchu, szczęśliwe rozłożenie płytek tras i przemyślana strategia. Na kartach ruchu znajdują się liczby -2, 0, 1, 2, 3, 4 i 5. Po dołożeniu takiej karty na stół gracz dodaje liczby w kolumnie i w rzędzie, na skrzyżowaniu których znajduje się ta karta i otrzymuje dwie sumy. Jeśli samochód gracza lub kilka z nich stoją przed polem o wartości równej jednej z sum, to mogą na to pole przejechać. Istnieje więc możliwość, że po wyłożeniu jednej karty, gracz przemieści wszystkie swoje samochody. Korzystnie jest więc tak poruszać samochodami, by ustawiać kilka z nich przed odcinkami tras o tej samej wartości, aby w kolejnym ruchu przemieścić ich jak najwięcej. W wariancie łatwiejszym karty ruchu tworzą stale pole 3×3, a w trudniejszym  kształt tego pola stale się zmienia. Na początku gry każdy z graczy otrzymuje po 4 karty ruchu, którymi zarządza. W swojej turze musi tak zagrać jedną z kart na pole kart ruchu (w wariancie trudniejszym dokłada ją, a w łatwiejszym przykrywa jakąś kartę), aby uzyskać sumę pozwalającą mu na ruch samochodu o jedno pole do przodu. Potem  dobiera nową kartę ruchu ze stosu.

Celem gry jest przejechanie autem jak największej liczby pól na każdej trasie, za każdy przejechany odcinek trasy gracz otrzymuje 1 punkt. Końcowa punktacja to liczba wszystkich przejechanych płytek. Kto uzyska największą wartość, ten wygrywa wyścig.

Gra jest świetnym narzędziem edukacyjnym, gdyż mobilizuje dzieci i młodzież do liczenia w pamięci i doskonali ich sprawność rachunkową, a także kształci umiejętność uczy planowania i szacowania.

 

Historia: 

Gra została wydana w drugiej połowie 2012 roku i od razu zyskała dużą popularność na polskim rynku.

 

Skrót reguł gry: 
  • Przed rozpoczęciem gry wybieramy rodzaj trasy i rozkładamy tworzące ją kartoniki w sposób losowy w czterech rzędach po 6 kartoników w każdym (wariant łatwiejszy czarną, a trudniejszy jasną stroną do góry). Kiedy trasy są gotowe gracze ustawiają na starcie po jednym swoim samochodzie.
  • Następnie tasujemy wszystkie karty ruchu i rozdajemy każdemu z graczy po 4 karty. Z pozostałych wykładamy na stół jedną kartę (wariant trudniejszy) lub 9 kart ułożonych w kwadrat 3×3 (wariant łatwiejszy) tak, aby liczby na kartach były widoczne. Pozostałe karty ruchu kładziemy w stosie liczbami do dołu. Gracze nie ujawniają innym swoich kart ruchu.

  • Grę rozpoczyna najmłodszy gracz, albo ten, który jako ostatni jechał samochodem.
  • W swojej turze gracz musi zagrać kartą ruchu, przemieścić swoje auto lub auta, jeśli jest to możliwe oraz dobrać nową kartę ze stosu. Zagranie kartą ruchu polega na wyłożeniu dowolnej posiadanej karty - w wariancie łatwiejszym przykrywamy nią jedną z 9 kart leżących już na stole, a w trudniejszym - kładziemy obok karty leżącej na stole tak, by przylegała do niej przynajmniej jedną krawędzią.

 

  • Przemieszczenie auta z jednego pola na drugie następuje wtedy, jeśli gracz po wyłożeniu karty na stół otrzyma w rzędzie lub kolumnie sumę równą wartości pola, na które zamierza przejechać. Jeśli kilka aut stoi przed polem o takiej samej wartości, to po uzyskaniu odpowiedniej sumy gracz przemieszcza wszystkie swoje samochody. W danej turze jeden samochód może przemieścić się tylko o jedno pole.

 

 

  • Podczas rozgrywki samochody muszą przemierzać wszystkie pola po kolei, bez przeskakiwania, w linii prostej, bez zmiany kierunku ruchu.
  • W swojej kolejce gracz musi wyłożyć kartę ruchu, nawet jeśli nie może uzyskać sumy pozwalającej na ruch żadnego samochodu.
  • Jeśli jeden z samochodów pokona cała trasę, tor, po którym się poruszał, zostaje zablokowany. Inne samochody nie mogą już być na nim przestawiane.
  • Gra kończy się w momencie kiedy ostatni tor zostanie zablokowany lub kiedy zabraknie kart ruchu w stosie.
  • Po zakończeniu gry każdy z graczy liczy przejechane pola. Za każde przyznaje się 1 punkt. Wygrywa ten, kto zdobył najwięcej punktów.

Powrót na górę strony